کد خبر: 249109
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۹
واردات روغن پایه

به گزارش « اخبار خودرو » ، علیرضا کافی در سرمقاله روز ( چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « صنعت روانکار و وابستگی آن به خارج از کشور » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

صنعت خودرو در دنیا پیشرفت چشمگیری داشته و دارد و همین موضوع باعث می‌شود صنایع مادر تولیدکننده روانکار ایران در این مسیر از دنیا عقب بماند. مواد اولیه به‌کاررفته در تولید روانکارهای خودرویی وابستگی شدیدی به خارج کشور دارد.

از روغن‌پایه‌های گروه یک به بالا که استفاده از آنها در روغن‌موتور و گیربکس خودروهای روز دنیا الزامی است و پالایشگاه‌های داخلی قادر به تولید آنها نیستند تا موادافزودنی به روغن‌موتور که انحصارشان در دست خارجی‌هاست.

در این بین نه‌تنها پالایشگاه‌های داخلی گامی در جهت تولید روغن پایه گروه دوو سه برنداشته‌اند بلکه برنامه‌ای نیز برای انتقال تکنولوژی تولید ادتیو در ایران ندارند.

نکته مهم آنجاست که اغلب روغن‌های ایرانی بر پایه استفاده از ادتیوهای تولید چین و هند تولید می‌شوند اما هنوز اقدامی برای تولید مشترک با این کشورها صورت نگرفته و ارز بری در حوزه واردات ادتیو باعث شده است هزینه تولید در ایران همچنان بالا بماند.

علاوه‌بر آن خودکفایی در تولید اصل مهمی است که گویا بزرگان صنعت از آن غافل مانده‌اند.

امروز، زمان آغاز به‌کار نمایشگاه نفت و گاز و پتروشیمی است و تولیدکنندگان روانکار نیز در این نمایشگاه حضوری پررنگ دارند. اما آنچه مغفول است به نمایش گذاشتن برنامه‌های آتی این صنعت برای حرکت همزمان با پیشرفت صنعت خودرو در دنیا و داخلی‌سازی است.

به هر حال جا دارد تا تصمیم‌گیران صنعت روانکار دست بکار شوند و برای جلوگیری از وارد کردن مواد اولیه خارجی خود نیز در این بازار ورود کنند.

اگرچه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها تمایلی به انتقال تکنولوژی به ایران ندارند اما می‌توان به جای واردات مواد اولیه به‌ویژه ادتیوها از چین و هند فکری برای تولید مشترک در ایران کرد تا هم از ارزبری جلوگیری شود و هم هزینه‌های تولید پایین بیاید.

در نمایشگاه امسال باید از مدیران این صنعت سوال کرد آیا در نمایشگاه سال آینده حرفی برای گفتن در این حوزه خواهیم داشت یا خیر؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =